Monday, March 15, 2010

TAZKIRAH: CITA -CITA DAN PERSEDIAAN



Bercita-cita tinggi suatu yang perlu ada didalam diri kita, tanpa cita-cita tiada kenyataan. Tetapi cita-cita sahaja tanpa kita menyediakan persedian-persedian untuk mendapatkan cita-cita tersebut suatu angan-angan yang tidak mungkin di gapai. Apakah masalah yang kita hadapai untuk mendapat cita-cita itu? Adakah halangannya begitu besar untuk kita, bolehkah kita menyenaraikan alasan-alasan atau sebab-sebab yang tidak memungkinkan kita mencapainya. Jika kita boleh menyenaraikannya sekarang mari kita lihat kenapa kita tidak mahu mengatasinya. Tiada carakah yang membolehkan kita menyelesaikannya? Jika ada maka lakukanlah sekarang.


Ramai orang cuba menangguhkan usaha-usaha dengan berharap apabila masa berlalu masalah tersebut akan selesai, ia mungkin suatu penyelesaian tetapi adakah dengan hanya berharap sahaja, bagi orang yang Berjaya mereka suka melakukan apa yang tidak digemari oleh orang-orang yang gagal, bagi orang yang gagal pula suka menangguhkan apa yang perlu mereka lakukan.


Kejayaan mestilah seiring dengan kesukaran, BUKAN SENANG NAK SENANG, KALAU TAKUT SUSAH MAKA SUSAH NAK SENANG. Maka mari kita analisa diri sendiri sejauh mana kita telah melalui kesukaran, sukar untuk membaca buku bagi menambah ilmu kerana kita selalu tertidur apabila mula nak membaca, sukar untuk melihat buku-buku anak kerana telah letih seharian bekerja di pejabat, sukar untuk membantu isteri kerana surak khabar belum sempat dibaca lagi hari ini, sukar untuk kemasjid kerana tak ramai orang yang dikenali di masjid, sukar untuk memberi nanti takut tak cukup belanja bulan ini, sukar untuk beriadah dan beribadah kerana terlalu letih bekerja hari ini.


Tetapi cuba tukarkan aku perlu membaca kerana dengan membaca aku akan memahami banyak perkara baru dan menjadikan aku lebih mengenal Allah swt, dengan lebih meluang waktu untuk melihat buku-buku anak saya akan mengetahui kelemahan anak dan ada peluang untuk membantu mereka, siapa lagi yang akan membantu jika tidak diriku yang memainkan peranan sebagai guru, dengan membantu isteri aku akan mendapat kasihnya, dengan pergi kemasjid aku akan mula menjalin persahabatan dan mendapat ilmu daripada kuliah yang diberikan disana, dengan memberi sedikit yang ada mungkin aku mendapat keberkatan diatas harta pemberian tuhan. Banyak lagi yang boleh difikirkan, apa yang perlu adalah berbaik sangka kepada Allah swt, tuhan yang maha berkuasa.


0 comments:

Post a Comment

Followers