Wednesday, October 28, 2009

TAZKIRAH: CINTA REMAJA




Cinta di usia remaja adalah lumrah kehidupan. Namun demikian, percintaan remaja ketika masih belajar telah banyak menimbulkan polimik. Para psikologis berbelah bahagi tentang hal ini. Umumnya, konsep bercinta di usia remaja adalah lebih banyak mendatangkan keburukan daripaa kebaikan. Hal ini berlaku kerana adalah sukar untuk seseorang individu itu khususnya remaja untuk memfokuskan diri semasa belajar ketika sedang asyik bercinta. Namun demikian, terdapat juga kes-kes di mana remaja yang bercinta dapat memotivasikan diri mereka dalam pelajaran. Tetapi harus diingat hal ini (peningkatan prestasi pelajaran) tidak menunjukkan peratus yang tinggi. Secara keseluruhannya, dinasihatkan agar remaja khususnya bagi mereka yang sedang menuntut supaya dapat mengelakkan diri daripada terjerumus ke dalam percintaan.

Terdapat pelbagai faktor yang membuatkan remaja terjerumus ke dalam masalah percintaan. Antaranya ialah, tidak mempunyai jati diri yang benar-benar kental. Budaya terikut-ikut dengan kawan yang bercinta banyak menyumbang ke arah ini.Seterusnya terlupa kepada tujuan asal atau matlamat sebenar. Sepatutnya, di usia remajalah mereka harus fokus sepenuhnya kepada pelajaran demi masa depan yang gemilang. Selain itu, gagal mengawal emosi secara rasional dan matang. Percintaan adalah lumrah emosi seorang manusia. Namun demikian, timbul persoalan bagaiman pelajar mahu membahagikan masa dengan sempurna antara percintaan dan pengajian. Kekurangan kasih sayang dari keluarga dan didikan agama yang kurang dipraktiskan dalam kehidupan seharian antara faktor utama menebabkan remaja terjerumus ke dalam masalah cinta.

Islam tidak pernah melarang untuk bercinta kerana ini sesuai dengan fitrah kejadian manusia yang cenderung kepada kasih sayang. Terdapat ayat-ayat al-Quran yang menyatakan hal ini. Namun demikian, menurut Islam percintaan adalah sesuatu yang murni dan suci. Islam membataskan pergaulan antara bukan muhrim. Pertemuan antara lelaki dan wanita yang bukan muhrim tanpa ada muhrim yang menemani wanita tersebut serta atas tujuan yang tidak perlu menurut syara' adalah dilarang sama sekali dengan tegas kerana seperti mana yang kita sedia maklum, syaitan akan turut hadir bersama.

Tidak dapat disangkal, banyak masalh timbul akibat fenomena percintaan di usia remaja. Antaranya termasuklah ponteng sekolah, ponteng kuliah, kes-kes khalwat, kes-kes penzinaan, buang anak, malahan sehingga dipaksa menajdi pelacur oleh teman lelaki. Untuk mengatasi masalah ini, penghayatan agama adalah jalan penyelesaian yang paling efisen. Bukankah hanya Pencipta yang lebih mengetahui jalan penyelesaian yang terbaik?

Namun seandainya remaja yang telah teribat dalam percintaan, maka menjadi satu tugas yang 'berat' bagi mereka untuk menyeimbangkan antara percintaan dan pelajaran. Antara langkah yang terbaik untuk membantu termasuklah menstrukturkan jadual belajar dengan lebih kemas, merujuk kepada ibu bapa, dan yang paling penting adalah saling nasit-menasihati antara satu sama lain tentang peri pentingnya menjaga kesucian maruah diri dan negara.


4 comments:

Anonymous said...

benar,penghayatan agama adalah jalan yang baik

afifah said...

Pertemuan antara lelaki dan wanita yang bukan muhrim tanpa ada muhrim yang menemani wanita tersebut serta atas tujuan yang tidak perlu menurut syara' adalah dilarang sama sekali dengan tegas kerana seperti mana yang kita sedia maklum, syaitan akan turut hadir bersama.

point ni mmg yg aku cari..thanks for dis..awesome...harap jiwa aku terus KENTAL utk tolak love.. :) doakan aku..

isaac iskandar said...

Allah dh tentu kan jodoh kite dgn siape...tp yg kite tak taw siapa kah dia.semua perkara yg berlaku ke atas kite adalah dgn izin yg Maha Esa.termasuk lah bila kite jatuh cinta.kdg2 kite ter tanye2 mengapa kite blh jatuh cinta dgn seseorang itu.adakah kerna rupa paras nye atau pun sifat nye.jika tidak dgn izin Allah SWT mgkn kite tidak jatuh cinta.tetapi ape yg penting bagaimana kite mencintai org tersebut.ape yg sy lihat pd zaman skrg ini kebanyakan org bercinta lbh kepada hawa nafsu semate2.berapa byk kes buang bayi.klu kite baca di dada2 akhbar kite blh lihat kisah2 menyayat hati ini.kerana cinta mereka snggup mendgr kate2 lelaki supaya menggugur kan kandungan.klu dahulu klu kite baca paper mengenai kes buang bayi,ia merupa kan suatu yg luar biasa tetapi skrg ini ia sdh menjadi perkara biasa.ape yg sy ingin jelas kan disini adalah begitu byk nye kes buang bayi di malaysia skrg ini.maaf lah sbb sy bercakap mengenai hal ini.sy hanya mahu anda berfikir cara bagaimankah anda ingin mencintai seseorang.bercinta itu blh tetapi harus ada batas2 nye.jika anda bercinta tetapi anda menemui byk masalah lbh baik anda jgn bercinta.tetapi sy tidak galak kan anda bercinta.klu nak bercinta pun cari lah seseorang yg mampu membimbing anda ke arah jalan yg betul.dgn lbh tepat lg berpesan-pesan lah antara satu sme lain.bercinta bukan lah sekadar untuk kite luah kan perasaan sahaja.sbnr nye byk lagi perkara kite perlu ketahui mengenai definisi cinta.tetapi ingat cinta yg kekal adalah cinta kite kepada Allah SWT.lbh baik kite dahulu kan cinta kpd yg Maha Esa dari kite mencintai manusia.cuba anda byg kan anda sdg bercinta.pada ketika ini anda keluar date dgn teman lelaki anda.sdg anda sibuk dgn teman lelaki anda,ketika itu masuk waktu solat.oleh kerana kesibukan anda berdua melayan perasaan masing2 hingga lupa kepada tanggung jawab sebagai seorang yg beragama islam.anda fikir kan lah sendiri mengenai hal ini.renung2 kan lah ape yg sy tulis ini.ape yg baik itu dtg nye dr Allah SWT dan ape yg buruk itu dtg nye dr kelemahan dn kejahilan diri sy sendiri.cuba perbaiki diri kite setiap hari,setiap waktu dan setiap saat.Salam Ukhuwah.(^_^)

Anonymous said...

motovation for us~~
thanks a lot ^^
#la tahzan #assalamualaikum

Post a Comment

Followers